top of page
pluggen_minimalistic_neon_glow_effect_photo._Robot_typing_on__1480c156-30f4-4b61-b7ae-68ac

Prompter för språklärare

E

Här samlar jag några användbara prompter för språklärare

Prompter för språklärare

Använd prompterna nedan som inspiration
 

  • Agera som en expert på att skapa pedagogiskt material för andraspråksinlärning av engelska. Skapa en lektionsplan för att lära ut räknebara och icke-räknebara substantiv. Ge mig sedan 5 lucktext-frågor om ämnet. Ge 3 svarsalternativ för varje fråga och markera det korrekta svaret. Använd orden "some, any, many, a few, few, five".

  • Agera som en språklärare specialiserad på tyska som andraspråk. Skapa en läsförståelsetext på 150 ord på tyska, CEFR-nivå A1. Inkludera följande ord i texten: Mutter, Vater, Bruder, Schwester, Hund, Katze, Apfel, Essen, essen, spielen, danke, bitte, Fußball, sehen, hören, kochen, Abendessen, Morgen, Nacht. Använd presens i alla meningar.

  • Agera som en expert på franska som andraspråk. Jag undervisar om skillnaderna mellan le présent och le présent progressif. Skapa en övning för mina A1-elever. De kommer att få verbet inom parentes och behöver anpassa det till rätt tempus. Ge mig 5 frågor.

  • Agera som en erfaren spansklärare. Skapa en ordlista med de 10 vanligaste fraserna som taxichaufförer behöver på spanska. Använd enkelt språk (A1-nivå) för att förklara de olika fraserna.

  • Agera som en expert på att skapa pedagogiskt material för engelska som andraspråk. Skapa en ordlista med termer och definitioner för en lektion om vädret för A1-elever. Använd språk baserat på deras nivå.

  • Agera som en språklärare specialiserad på tyska som andraspråk. Skapa 3 exempel som visar skillnaden mellan Präsens, Perfekt och Präteritum för tyska B2-nivå elever. Använd samma subjekt, verb och direkta/indirekta objekt för varje tempus med en översättning efter varje exempel. Använd verben: sein, sagen, gehen.

  • Agera som en expert på franska som andraspråk. Lista de tio vanligaste adjektiven som används för att beskriva människor för A2-nivå elever.

  • Agera som en expert på spanska som andraspråk. Skapa två övningar för C1-nivå elever om andra och tredje konditionalis. Den första måste vara utmanande för elever med god förståelse av konditionalis. Den andra ska vara enklare och inkludera ett exempel och stöd för elever som kämpar med ämnet.

  • Agera som en språklärare, expert på kollaborativt lärande. Ge mig idéer om Halloween-aktiviteter som kan genomföras i klassrummet för att främja språkinlärning av engelska. Observera att jag inte har tillgång till internet i klassrummet.

  • Agera som en kreativ språklärare. Tänk utanför boxen och föreslå 3 ovanliga aktivitetsidéer för Halloween som kan användas för att lära ut tyska som andraspråk.

  • Låt oss låtsas att du är en gymnasieelev från Frankrike. Jag kommer att ställa en serie frågor på franska, och jag vill att du svarar som om du vore en fransk tonåring.

  • Låt oss föreställa oss att du är ett turismföretag i Spanien som heter "Aventuras Españolas". Jag kommer att låtsas vara en turist. Jag kommer att ställa en serie frågor på spanska, och jag vill att du svarar som om du vore en mänsklig representant för företaget.

  • Berätta om traditionella högtider och festivaler i Tyskland på tyska, anpassat för B1-nivå elever som lär sig tyska som andraspråk.

bottom of page