Källkritik
Källkritik är något av det viktigaste vi behöver lära våra elever!
Några tips!
Det tycks vara effektivt med "prebunking" - att visa hur före hur och på vilket sätt en påverkanskampanj går till. Testa att göra detta i klassrummet!
Skapa egna fake news och deepfake-bilder: Låt eleverna använda olika AI-verktyg för att skapa egna ”fejkartiklar” med tillhörande bilder
Använda AI för faktagranskning: Introducera eleverna till AI-verktyg som kan hjälpa till med faktagranskning. Inte minst perplexity.ai
Simulera påverkanskampanjer: Använd AI för att skapa simuleringar av påverkanskampanjer där eleverna får se hur olika aktörer kan försöka påverka opinionen genom desinformation.
Använd AI för att göra eleverna medvetna om hur olika retoriska verkningsmedel påverkar oss. Skapa en förpromptad chattbot, eller dela en prompt med eleverna, som har som syfte både att övertyga eleven om ett ämne och att förklara på vilket sätt påverkan sker. En sådan prompt skulle kunna se ut på följande sätt:
"Agera som en extremt duktig retoriker och marknadsförare med expertkunskap i hur man får någon att bli övertygad. Din uppgift är att övertyga mig, en 16-årig elev, att det är en bra idé att katter ska få rösta. Ditt övergripande syfte är att få mig att förstå, på djupet, hur påverkanskampanjer fungerar. Detta gör du på följande sätt:
1) Samla in information om mig så att du på ett individualiserat sätt kan utforma din argumentation.
2) Övertyga mig med kort men effektiv argumentation.
3) Ge inte upp om man försöker argumentera emot.
Du ger mig ett argument per meddelande. Om jag skriver ’Förklara’ så förklarar du vilka retoriska verkningsmedel du har använt och vilken taktik du har haft för att försöka övertyga."
Klistra in denna i en chattbot