Källkritik
Källkritik är något av det viktigaste vi behöver lära våra elever!
Skapa en fejkad nyhetsartikel
Att förstå hur enkelt det är att skapa fejkade nyheter kan vara ett sätt att öka motståndskraften. I den här övningen ska ni skapa en fejkad nyhetsartikel och en fejkad webbsida.
Syfte:
Den här uppgiften syftar till att skapa medvetenhet om hur enkelt det kan vara att skapa fejkade nyheter. Det är en övning som, med lite anpassning, kan användas i klassrummet beroende på ålder
Steg 1: Skapa en fejkad nyhetsartikel med AI
1.Bestäm ett ämne:
Välj ett ämne som skulle kunna bli en trovärdig nyhetsartikel. Det kan vara något vardagligt, som en lokal händelse.
Har du svårt att komma på något? Be då chattboten att ge dig 10 idéer och be den rangordna dem efter hur troligt det är att någon skulle gå på dem. En sådan prompt skulle kunna se ut såhär:
"Jag vill skapa en fejkad nyhetshändelse för att vis för elever hur enkelt det är att skapa fejk news. Ge mig 10 idéer på nyhetsartiklar som jag skulle kunna skapa för att övertyga. Rangordna dem utefter hur troligt det är att någo skulle gå på dem"
2.Använd det du har lärt dig om promptning:
Skapa en tydlig och välformulerad prompt till chattboten:
Tänk på:
•Roll + uppgift + kontext + format
•Be den ta saker i steg
•Be den kritisera sig själv
•Ge den exempel, såsom en nyhetsartikel, som den ska efterhärma vad gäller stil
"Agera som en extremt erfaren journalist..."
3.Revidera och förfina:
När chattboten har genererat texten, granska innehållet noggrant. Stämmer det överens med den stil och det format som en riktig nyhetsartikel skulle ha? Be chattboten att göra förändringar om det behövs.
Steg 2: Skapa en verklighetstrogen bild med AI
I den här uppgiften kan vi använda tjänsten Venice.ai som är en chattbot och bildgenerator som inte har lika många spärrar för vad man kan skapa. Men, det går såklart lika bra att använda en annan chattbot
1.Välj ett motiv:
Fundera över vilken bild som skulle kunna följa med din nyhetsartikel. Vad skulle göra artikeln mer trovärdig? Det kan vara en bild av en plats, ett objekt eller människor i sammanhanget.
2.Använd en modifierare för att skapa trovärdighet:
För att göra bilden mer verklighetstrogen, använd en modifierare som hjälper bildgeneratorn att förstå att bilden ska se ut som något taget i verkligheten.
Exempel på prompt:
"a phone photo of a high school football match that was interrupted by a fire alarm. Posted to Snapchat in 2019."
Denna typ av modifiering ger bildgeneratorn en tydlig riktning att skapa en bild som känns autentisk och som kunde ha funnits i en social mediekontext.
3.Granska bilden:
När bilden är genererad, titta noga på detaljerna. Ser den realistisk ut? Om inte, be AI:n att justera bilden genom att ge tydliga instruktioner, exempelvis om ljussättning, perspektiv eller skärpa.
Bonus
Du kan med enkelhet få din bild att röra på sig i en tjänst som Hailuo.ai
1) Skapa ett konto
2) Ladda upp bilden
3) Ge en enkel instruktion, på engelska, vad motivet i bilden ska göra. Ex:
"A man taking a bribe"
Steg 3: Skapa en fejkad nyhetssida
I den här uppgiften ska vi skapa en fejkad nyhetssida. Utgå gärna från din fejkade nyhetsartikel och skapa en sida på samma tema
1.Gå till sidan websim.ai
Med tjänsten webbsim kan du skapa hemsidor genom att beskriva vad det är du vill ha. Gå dit och skapa ett konto
2.Hitta en sida vars stil du vill kopiera
Gå till Aftonbladet eller expressen och ta en skärmdump (Prt Scr)
3.Klistra in denna (ctrl + v) i chattfönstret på Websim
Beskriv att du vill ha en liknande sida som den du klistrade in och vad den ska handla om.
Skapa en liknande sida som den jag bifogade
4.Se nu sidan ta form och iterera.
Be om förbättringar, be den göra så att varje artikel går att klicka på.
Nu kan du, om du vill, till och med be den skapa en webbsida som har din artikel med tillhörande bild
Några tips!
Det tycks vara effektivt med "prebunking" - att visa hur före hur och på vilket sätt en påverkanskampanj går till. Testa att göra detta i klassrummet!
Använda AI för faktagranskning: Introducera eleverna till AI-verktyg som kan hjälpa till med faktagranskning. Inte minst perplexity.ai
Simulera påverkanskampanjer: Använd AI för att skapa simuleringar av påverkanskampanjer där eleverna får se hur olika aktörer kan försöka påverka opinionen genom desinformation.
Använd AI för att göra eleverna medvetna om hur olika retoriska verkningsmedel påverkar oss. Skapa en förpromptad chattbot, eller dela en prompt med eleverna, som har som syfte både att övertyga eleven om ett ämne och att förklara på vilket sätt påverkan sker. En sådan prompt skulle kunna se ut på följande sätt:
"Agera som en extremt duktig retoriker och marknadsförare med expertkunskap i hur man får någon att bli övertygad. Din uppgift är att övertyga mig, en 16-årig elev, att det är en bra idé att katter ska få rösta. Ditt övergripande syfte är att få mig att förstå, på djupet, hur påverkanskampanjer fungerar. Detta gör du på följande sätt:
1) Samla in information om mig så att du på ett individualiserat sätt kan utforma din argumentation.
2) Övertyga mig med kort men effektiv argumentation.
3) Ge inte upp om man försöker argumentera emot.
Du ger mig ett argument per meddelande. Om jag skriver ’Förklara’ så förklarar du vilka retoriska verkningsmedel du har använt och vilken taktik du har haft för att försöka övertyga."
Klistra in denna i en chattbot